Ontwikkeling

Op onze school vinden wij het belangrijk dat ieder kind in ontwikkeling is en in ontwikkeling blijft. Daarbij willen we graag dat motivatie en betrokkenheid de motor zijn van het leren. De kinderen zijn vanuit zichzelf nieuwsgierig. Deze nieuwsgierigheid moet tijdens het leren behouden blijven.

Dat de leerlingen veel zelf mogen en kunnen doen zorgt ervoor dat zowel de leerling als de leerkracht gemotiveerd en betrokken is. Hierbij zijn de leerlingen zelf al vanaf jonge leeftijd verantwoordelijk voor hun eigen leren en mogen ze hun eigen keuzes maken.

We vinden het belangrijk dat leerkrachten zicht hebben op de ontwikkeling van de leerlingen. De leerkracht brengt de onderwijsbehoeften van de leerlingen in kaart, stelt groepsoverzichten en plannen op, zorgt voor goede instructies tijdens de les en voor de begeleiding van de leerlingen.

Intern begeleiders

Daarbij wordt de leerkracht ondersteund door de twee intern begeleiders (ib’ers) van de school. Waar nodig plannen we tussentijds gesprekken in tussen leerkrachten en ib’ers.

Bespreken van de ontwikkeling

Tussentijdse resultaten van methode-toetsen en niet-methode toetsen zijn zichtbaar in het registratiesysteem en spelen een rol bij het inzichtelijk krijgen van de ontwikkeling van de leerling. Deze resultaten bespreken we onderling. Tussenopbrengsten en eindopbrengsten bespreken en analyseren we ook in het gehele team.

We hebben twee keer per jaar een teamoverleg waarin we kritisch met elkaar naar onze opbrengsten van de hele school kijken. Zo vergelijken we groepen met elkaar en volgen we hun ontwikkeling. Door hier gericht een analyse op te schrijven, bieden we onderwijs op maat van goede kwaliteit. We stellen onszelf voor het vervolg ambitieuze doelen, zodat we door plannen te maken het onderwijsaanbod verbeteren.