“Mijn meester is een rekenmachine”

KiVa

Onze school is een gecertificeerde KiVa-school. De afkorting KiVa is afgeleid van de Finse woorden Kiusaamisen Vastainen of Kiusaamista Vastustava (tegen pesten). Het woord ‘kiva’ betekent ook ‘leuk’ of ‘fijn’. Een KiVa-school is een leuke en fijne school voor iedereen!

Kenmerken KiVa

KiVa heeft drie belangrijke kenmerken:

1. Problemen oplossen in en met de groep.
  2. Voorkomen en aanpakken van pesten.
  3. Veelzijdig, praktijkgericht materiaal.

Met KiVa-lessen werken wij aan positieve groepsvorming en moedigen we aan dat de leerlingen sociale vaardigheden gebruiken en zich sociaal-emotioneel ontwikkelen. Tijdens de 'gouden weken' (de weken aan het begin van het schooljaar) besteden we veel tijd aan groepsvorming. Met behulp van het KiVa-materiaal geven we vorm aan de wekelijkse KiVa-lessen. Daarnaast houden we op regelmatige basis (preventieve) groepsgesprekken. In de bovenbouw hebben we daarnaast nog klassenvergaderingen.

KiVa-team

Wij hebben op school een KiVa-team. Deze werkgroep bestaat uit een aantal leerkrachten en de intern begeleiders. Het KiVa-team is het aanspreekpunt voor de leerkrachten. Ook coördineert en ondersteunt dit team bij het werken met de KiVa-methode en (pest)problemen in de groep.

KiVa-monitor

Twee keer per jaar vullen de leerlingen van groep 3 t/m 8 een digitale vragenlijst in: de KiVa-monitor. De vragen in deze vragenlijst gaan bijvoorbeeld over hoe de leerling zich voelt, sociale veiligheid, pesten en (vriendschaps)relaties in de klas. Nadat de leerlingen de vragenlijst hebben ingevuld, krijgen de leerkrachten een rapport van hun groep. Met het groepsrapport krijgen zij een duidelijk beeld van hoe hun groep in elkaar steekt en waarop zij hun handelen kunnen aanpassen (op groeps- en persoonlijk niveau).

De intern begeleiders maken, samen met het Kiva-team, een analyse over de hele school. In de groepsbespreking komt deze analyse ter sprake en hieruit volgen als het nodig is ook acties. Als vanuit de analyse verdere begeleiding noodzakelijk is, pakt het Kiva-team dit op met de groep.

Veel leesplezier!